W przypadku kupna motocykla z dala od miejsca zamieszkania lub po prostu w razie potrzeby przetransportowania go na dłuższy dystans niezbędne jest odpowiednie przygotowanie i zabezpieczenie motocykla do takiej drogi. Jak to zrobić?
Czym transportować?
Transport motocykla można zrealizować na dwa sposoby. Można albo wynająć przyczepkę, albo też zrealizować przewóz motocykla umieszczając go w busie. Każde z tych rozwiązań ma pewne wady i zalety.
Transport motocykla na przyczepce jest nieco trudniejszym i bardziej ryzykownym sposobem. Ryzyko wynika przede wszystkim z wystawienia sprzętu na działanie warunków atmosferycznych, przez co, gdy podczas transportu napotka się np. burze, może on zostać uszkodzony. Nie mniej jest to stosunkowo dobry sposób na przewiezienie go z jednego puntu do drugiego. O ile oczywiście odpowiednio się maszynę przymocuje.
Mocowanie motocykla na przyczepie należy rozpocząć od umieszczenia go na odpowiednim miejscu, a następnie przystąpić należy do zakładania i ściągania pasów mocujących. Na początek założyć należy pas na przednie koło, a następnie drugi pas założyć przez siedzenie i przymocować go do podłogi przyczepki.
Bardzo ważne jest to, aby mocowanie było odpowiednio sztywno zrobione, ponieważ jakiekolwiek luzy mogą powodować ogromne ryzyko uszkodzenia motocykla.
W przypadku wyboru busa do transportu motocykla zadbać należy o to, aby wypożyczony pojazd był wyposażony w specjalne haki do montowania pasów. W przypadku busa najlepiej jest przymocować motocykl za pomocą czterech pasów. Z przodu dwa za lagi zawieszenia i z tyłu również dwa na wahaczu lub ewentualnie za nóżki.
Choć transport busem jest znacznie bezpieczniejszy dla motocykla i wygodniejszy dla kierowcy, to jednak jest o wiele droższy niż wypożyczenie przyczepki.
Jakie pasy zastosować?
Bardzo dużym błędem podczas transportowania motocykla jest wybór nieprawidłowego rodzaju pasów mocujących. Nie mogą to być pierwsze z brzegu pasy, lecz dobrze wybrane, które z łatwością spełnią swoje zadanie.
Najlepiej jest wybierać wersje szerokie na minimum 25 milimetrów i długie na około 4 metry, aby swobodnie można było je przymocować.
Dobrze jest też zwrócić uwagę na mechanizmy napinania. Warto wybierać takie, które będą posiadały dużą rączkę, co zapewni większą wygodę podczas ich napinania. Wybierając pasy, zdecydowanie najlepiej jest zdecydować się na wersję jednoczęściową, która zapewnia większą stabilność niż modele dwuczęściowe.
O czym jeszcze pamiętać?
O czym warto dodatkowo pamiętać, organizując transport motocykla? Jest kilka takich zasad, których stosowanie z pewnością pozytywnie wpłynie na sukces całej operacji.
Na pewno nie można podczas montażu pasów napinać ich byt mocno. Wiele osób woli napiąć je do granic możliwości, aby mieć pewność, że nie wystąpią żadne luzy, jednak zbyt mocne napięcie może doprowadzić do powstania uszkodzeń na elementach motocykla, do których pasy zostaną przymocowane.
Podczas zakładania pasów należy mieć też na uwadze to, aby pasy nie miały żadnego kontaktu z ostrymi krawędziami, ponieważ w trakcie transportu mogłoby to doprowadzić do ich stopniowego naruszania, aż do całkowitego pęknięcia.
Wiele osób podczas transportu popełnia dwa bardzo poważne błędy: blokuje przedni hamulec oraz zostawia motocykl na nóżce. Po pierwsze hamulec nie powinien być tak długo w zaciśniętej pozycji, ponieważ grozi to jego uszkodzeniem, a po drugie zostawienie maszyny na nóżkach stwarza ogromne ryzyko ich uszkodzenia, co wiązałoby się z upadkiem motocykla. Zdecydowanie lepiej pozostawić go na luzie, stojącego swobodnie i opierającego się jedynie na pasach.