Obecnie, przez internet handluje się wszystkim. Drugie życie otrzymują też rowery. Jednak ich transport na drugi koniec kraju może przysporzyć problemów. O ile, wszystko jest w porządku, gdy sprzedawca i nabywca mieszkają w jednym mieście, to gdy są od siebie oddaleni – powstaje niemały kłopot. Na szczęście możliwa jest wysyłka roweru.
Pociąg
Rower można wysłać pociągiem. Usługa ta nazywa się przesyłką konduktorską. Oznacza to, że nadajemy rower na stacji, a konduktor ma go wydać wskazanej osobie na konkretnej stacji. Brzmi bardzo prosto, prawda? Niestety, nie każdy skład ma miejsce na takie przesyłki. Jest też poważny problem z terminowością poszczególnych przejazdów pociągów. Może się okazać, że adresat będzie musiał długo czekać na dworcu zanim zobaczy swój nowy rower. Przesyłki konduktorskie podlegają też specjalnej opłacie, która nie różni się znaczenie od cen innych przesyłek. Trudność może sprawić też przedostanie się na dworzec z zapakowanym rowerem. Taka przesyłka nie należy do zbyt poręcznych. Zapakowany rower nosi się trudniej niż rozpakowany.
Poczta Polska
Rower można wysłać też tradycyjną pocztą. Musi być opakowany w karton. Specjalne kartony rowerowe można zakupić online lub w sklepach sportowych. Dodatkowo trzeba zapłacić za opcję „ostrożnie”, dodatkowe ubezpieczenie oraz za niestandardowe wymiary przesyłki. Nie oszukujmy się też – pracownicy poczty nie są szczególnie zadowoleni, kiedy widzą takie przesyłki. Zdarzają się przypadki, gdy wymagają od nadawcy dodatkowego obłożenia paczki papierem pakowym, itd. Teoretycznie, przepisy tego nie wymagają. W praktyce – bywa różnie. Trzeba też pamiętać, że usługi Poczty Polskiej nie należą do najtańszych. Może się też zdarzyć, że przesyłka zostanie awizowana, co będzie kolejnym utrudnieniem dla adresata.
Rower można wysłać też tradycyjną pocztą. Musi być opakowany w karton. Specjalne kartony rowerowe można zakupić online lub w sklepach sportowych. Dodatkowo trzeba zapłacić za opcję „ostrożnie”, dodatkowe ubezpieczenie oraz za niestandardowe wymiary przesyłki. Nie oszukujmy się też – pracownicy poczty nie są szczególnie zadowoleni, kiedy widzą takie przesyłki. Zdarzają się przypadki, gdy wymagają od nadawcy dodatkowego obłożenia paczki papierem pakowym, itd. Teoretycznie, przepisy tego nie wymagają. W praktyce – bywa różnie. Trzeba też pamiętać, że usługi Poczty Polskiej nie należą do najtańszych. Może się też zdarzyć, że przesyłka zostanie awizowana, co będzie kolejnym utrudnieniem dla adresata.
Kurier
Wysyłka roweru kurierem to najprostsza metoda. Wystarczy tylko rower rozłożyć do wymaganych gabarytów i zapakować w karton. W niektórych przypadkach wystarczy tylko skręcić kierownicę roweru tak by pokrywała się z osią ramy. Jest to jednak uzależnione od wielkości pojazdu. Co ważne – rower powinien być transportowany w pudle rowerowym o określonych wymiarach, które są dopuszczalne przez konkretnego przewoźnika. Jeśli, więc decydujemy się na sprzedaż jednośladu to dobrze jest zadzwonić do wybranej firmy transportowej i zapytać jak wysłać rower kurierem (źródło: https://allekurier.pl). Tak właśnie można otrzymać najbardziej aktualne informacje dotyczące wymogów jakie musi spełniać przesyłki. Zdarza się, że zabrania się używania foli stretch, bo paczki w niej blokują linie sortownicze. Większość firm przewozi paczki o ustalonym gabarycie. Suma boków, czyli długość, wysokość i szerokość nie powinna przekraczać 300 cm. Sama długość paczki nie powinna przekroczyć 200 cm. Pakując rower należy zadbać o jego właściwe zabezpieczenie. Wszystkie wystające elementy, np. pedały powinny być obłożone ze wszystkich stron pianką, gąbką lub po prostu gazetami zwiniętymi w kulkę. Dobrze sprawdza się też folia bąbelkowa i styropian. Na tych materiałach nie powinno się oszczędzać.