Strona główna
Transport
Tutaj jesteś

Odszkodowania za opóźnienia w transporcie międzynarodowym

8 marca 2021 Odszkodowania za opóźnienia w transporcie międzynarodowym

Z pewnością każdy zna niezadowolenie związane z sytuacją, w której zamówiony przez nas towar nie dociera na czas. Wiąże się to często z dużymi problemami i szkodami finansowymi. Szczególnie w świecie globalnych koncernów i dużych firm. Opóźnienia w transporcie mogą narazić przedsiębiorstwo na duże straty. Co więcej, jedno takie wydarzenie pociąga szereg następstw. W związku z tym każda firma powinna znać swoje prawa związane z odszkodowaniami za opóźnienia w transporcie międzynarodowym. Kiedy warto się o nie ubiegać? Jak dochodzić swoich praw?

 Kiedy przewoźnik musi wypłacać odszkodowanie za opóźnienie w dostawie? 

Zwykle dostawy są opóźnione z trzech przyczyn. Przede wszystkim są to warunki na drodze. Korki lub wypadki drogowe nie są zależne od przewoźnika, jednak nie jest to podstawa do uniknięcia odpowiedzialności. Tak samo ma się sprawa związana z awariami pojazdów i naprawami. Także warunki pogodowe nie mogą być argumentem przeciw wypłaceniu odszkodowania. Ogólnie sprawę odszkodowań reguluje Konwencja CRM. Jednak jest ona bardzo ogólna, przez co przewoźnik chcąc uniknąć wypłaty odszkodowania może udać się ze sprawą do sądu. Tam indywidualnie zostanie rozpatrzony wniosek oraz wszystkie argumenty. 

Ile może wynosić odszkodowanie za opóźnienia w dostawie i kto może się o nie ubiegać? 

W sprawie wysokości odszkodowania, Konwencja CRM mówi o sumie nieprzekraczającej wysokości przewoźnego. Przewoźnik musi udowodnić w toku postępowania sądowego, że zachował wszelkie zasady ostrożności i staranności przy opóźnionym transporcie. Tym sposobem może uniknąć płacenia wysokich kar. Bardzo ważne jest tutaj dopilnowanie wszelkich kwestii prawnych. Jeśli chodzi o to, kto może ubiegać się o takie odszkodowanie, to może być to osoba uprawniona, która udowodni szkodę. Może więc być to zarówno zleceniodawca, jak i osoba odbierająca towar. Ważne jest, aby w umowie pomiędzy firmą a przewoźnikiem zaznaczyć kary umowne i sprawdzić ich zasadność z obowiązującymi przepisami. Tylko wtedy będą one prawomocne. Najlepiej jest skorzystać z pomocy kancelarii prawnej – https://www.kpmm.pl/.

Czego należy dopilnować przed rozpoczęciem postępowania o odszkodowanie? 

Każda firma musi pamiętać o tym, aby najpierw wystosować zastrzeżenie do przewoźnika. Należy to zrobić nie później, niż 21 dni od odebrania towaru od przewoźnika. Jeśli chcesz dobiegać swoich praw, koniecznie znajdź odpowiedniego adwokata. Tylko wtedy będziesz mieć gwarancję, że uda Ci się uzyskać rozsądne odszkodowanie. Koniecznie postaw na specjalistę, który ma doświadczenie w podobnych sprawach. Pozwoli to na szybkie i skuteczne załatwienie wszystkich spraw. Warto też każde zlecenie i umowę konsultować z radcą prawnym lub prawnikiem. Dzięki temu unikniemy ewentualnych problemów w przyszłości. Będziemy odpowiednio zabezpieczeni przed ewentualnym brakiem podstaw prawnych do roszczeń o odszkodowanie. 

Redakcja 24cargo

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

auto dla osoby niepełnosprawnej
transport mebli
Tesla – fenomen motoryzacyjny

Jesteś zainteresowany reklamą?